Bij welke branden komt Salvage?

Salvage werkt voor alle brandverzekeraars. Het gebouw (opstal), de inhoud (inboedel of inventaris en goederen), de bedrijfsstilstand (bedrijfsschade) is bij deze verzekeringsmaatschappijen te verzekeren.

Dat betekent dat Salvage voor alle gebouwbranden kan worden ingeschakeld.

Als voorbeeld:

• Woningen
  • Verzorgingshuizen
  • Bedrijven en bedrijfsverzamelgebouwen
  • Silo’s voor houtmotopslag
  • Winkels en winkelcentra
  • Boerderijen
  • Kerken
  • Musea
  • Verenigingsgebouwen
  • Overheidsgebouwen
  • Parkeergarages, garages, schuren

Ook bij branden in caravans of op woonboten met een vaste ligplaats kan Salvage worden ingeschakeld.

Geen brand, en dan?

Het werkterrein van Salvage is sinds 2016 uitgebreid. Behalve na brand, blikseminslag en explosie komen we ook bij water- en stormschades waarvoor de brandweer of bevolkingszorg is ingeschakeld. Juist bij die schades is snel optreden van belang om meer schade te voorkomen. De melding verloopt op dezelfde wijze als bij brand, via de Gemeenschappelijke Meldkamer.

Bij andere schades, bijvoorbeeld een aanrijding tegen een woning of een chemische schade, is inzet mogelijk na toestemming van de betrokken verzekeraars.
Daartoe hebben we de naam van de verzekeraar en het polisnummer van u nodig. Na akkoord kan dan ook een Salvagecoördinator ter plaatse gaan.

Bij twijfel over inzet is er altijd contact mogelijk met de dienstdoende Salvagecoördinator of het Beleidspiket van de Stichting Salvage.

Uitzonderingen

Salvage komt niet bij branden op binnenvaartschepen of pleziervaart, heidebranden, bosbranden, autobranden. Tenzij de auto in een garage of carport staat en het pand of de garage daardoor schade heeft.

Natuurlijk komt Salvage niet alleen voor het gebouw; de gedupeerde mens komt op de allereerste plaats.