De noodzaak van snel handelen

“Bij ons op de meldkamer van de Brandweer weten we als geen ander dat elke minuut telt als er brand uitbreekt. Het is voor ons dan zaak om zo snel mogelijk het dichtstbijzijnde brandweerkorps op te roepen. Door een brand is een woning of bedrijf vaak niet meer toegankelijk en staan de gedupeerden direct op straat. Die hebben vragen en daar is aandacht voor nodig. De Salvagecoördinator vangt deze mensen op. Als het even kan vragen we bij het eerste nader bericht al of Salvage moet worden ingeschakeld. In het heetst van de strijd wordt daar niet altijd direct aan gedacht. Zo ondersteunen we de bevelvoerende ter plaatse. Om een Salvagecoördinator in te schakelen bellen we met de Salvage alarmcentrale. Zij weten wie het best geschikt is voor de calamiteit en wie er binnen een uur aanwezig kan zijn. Belangrijk, omdat Salvage zo kort mogelijk na de brand het snelste en meest effectief kan handelen.”

Elke minuut telt

Bij kleinere branden is de brandweer vaak snel klaar en wordt de Salvagecoördinator pas opgeroepen als de slangen worden opgerold. De brandweerploeg gaat weg en vaak blijft iemand van de politie achter om de Salvagecoördinator op te vangen. De meeste coördinatoren hebben een uur nodig voordat ze er zijn. Als de aanwezige politie in die tijd een opdracht krijgt met een hogere prioriteit dan blijven de gedupeerden alleen achter. Hoe sneller Salvage geroepen wordt, des te sneller de coördinator er is. Hierdoor zijn ze in staat om gedupeerden sneller op te vangen en daarbij telt, net zoals bij de brandweer, elke minuut.