Ik bel eerst mijn man, dan de brandweer

“Het is een mooie, maar frisse dinsdagmiddag in september. Ik heb boodschappen gedaan met zoontje Boris van vier. Plan is om cakes te bakken voor Boris’ kinderopvangleidster, die later deze week jarig is. Ik doe de verwarming aan, en begin met het treffen van voorbereidingen in de keuken, Boris kijkt tv. Opeens ruik ik een kaars-achtige lucht, maar het vreemde is: ik gebruik geen kaarsen. Ik loop de woonkamer in, ruikend naar waar de geur vandaan komt en zie rook uit het plafond komen, bij de aansluiting van de eettafellamp. Het plafond hebben we jaren geleden aangelegd in de oorspronkelijke vide. In een flits denk ik: kortsluiting, en in een reflex breng ik Boris op zijn sokken naar buiten, en zet ik de kittens in de garage. Vervolgens bel ik mijn man dat hij thuis moet komen, en meteen daarna de brandweer.

 

Waterschade door bloemenvaas

Terwijl we buiten wachten, horen we de sirenes van de vertrekkende brandweerwagens. Geluk bij een ongeluk: de brandweerkazerne staat een paar minuten verderop. Ik besef intussen dat ik eigenlijk meteen de brandweer had moeten bellen. De politie arriveert, vrijwel meteen gevolgd door de brandweer, die met brandslangen naar binnengaat. Nadat het sein ‘brand meester’ is gegeven, mag ik naar binnen. Het schrootjesplafond is weggebroken om te controleren of er vuur was – dat kan zich namelijk razendsnel verspreiden via de elektriciteitsleidingen. Het lijkt een puinzooi, maar eigenlijk valt het best mee: de meeste waterschade is veroorzaakt door een omgestoten bloemenvaas.

 

Een goede reden voor Chinees

De commandant brengt Boris terug van een ritje met de brandweerauto en meldt dat er zo een Salvagecoördinator komt voor ‘eerste hulp na brand’. En inderdaad: nadat de brandweer is ingerukt, meldt Rob zich. Hij stelt ons gelijk gerust: we kunnen vanavond gewoon thuis slapen. Maar eerst belt hij een schadestopbedrijf, dat in no time op de stoep staat voor de eerste schadebeperkende schoonmaak. De schoonmakers installeren ventilatoren met lekkere geurtjes en zetten de ramen tegen elkaar open. Rob belt intussen een schade-expert voor een afspraak om de beschadigde vloer op de bovenverdieping te taxeren. Eind goed al goed: we eten om 19 uur Chinees aan de naar de huiskamer verplaatste eettafel.

 

De volgende ochtend komt het schadestopbedrijf alles compleet schoonmaken. Terugkijkend is het een zegen dat Rob eerste hulp na brand bood, omdat we op dat moment echt niet wisten waar we het moesten zoeken. Hij regelt alles, ook de rapportage aan de verzekeringsmaatschappij. Over twee weken hebben we een nieuw plafond met nieuwe bedrading – honderd procent brandveilig.”

Stichting Salvage: eerste hulp namens verzekeraars

Aandacht

We zijn er voor u. Wij vangen u op en zorgen voor rust en steun bij een ingrijpende gebeurtenis.

Actie

Wij zorgen voor een stabiele situatie en nemen maatregelen die verder leed en schade voorkomen.

Advies

Wij verstrekken informatie over de situatie aan uw verzekeringsmaatschappij. En we leggen u uit welke vervolgstappen u nog moet nemen.