Vlam in het vet

“Het is einde middag, mijn vrouw ligt boven te slapen, ik zet een pan met rundvlees op. Om vijf uur heb ik een afspraak met de buurman, maar hij belt dat hij eerder tijd heeft. Ik pak mijn jas en de autosleutels, want we hebben afgesproken bij de winterstalling waar onze caravan staat – over een paar dagen gaan we op vakantie. Terwijl ik onderweg ben, wordt mijn vrouw wakker van een rooklucht. Tegelijkertijd gaat de rookmelder op de overloop af. Ze loopt naar beneden de keuken in en ziet dat de vlam in de pan – of beter gezegd: in het vet – is geslagen. Ik ben stomweg vergeten het vuur lager te zetten.

Nylon kleding

Gelukkig heeft mijn vrouw de tegenwoordigheid van geest om niet te proberen het deksel op de pan te doen. Ze draagt namelijk brandbare nylon kleding. Ze gaat naar de buren en vraagt of die de brandweer willen bellen. Intussen zijn drie buurmannen via de tuinpoort op de rook afgekomen die onder de dakgoot vandaan komt. Ze proberen met tuinvijverwater de vlammen te bestrijden en dat lukt ze nog aardig ook. Dat constateert ook de brandweer, nadat ze de boel hebben geblust en de meeste rook hebben verdreven.

Hulp kwam als geroepen

Het enige dat er door mijn hoofd gaat, is ‘wat nu?’ De brandweer is nog niet weg of de Salvagecoördinator verschijnt in de deuropening. Hij heet Hans en stelt ons gelijk op ons gemak. Hij gaat pas vertrekken wanneer alle nodige stappen in werking zijn gezet. Hij regelt een schadestopbedrijf en een hotel in de buurt. Heel fijn, want wij zijn nog te beduusd om echt helder na te denken. We zijn blij dat Hans de gesprekken leidt met de mannen van het schadestopbedrijf, de verzekeringsexpert en met onze tussenpersoon. Ze spreken dezelfde taal, dat zie je zo. Als oud-beroepsmilitair ben ik onder de indruk van zijn ‘alles onder controle’-uitstraling.

Herstel in aantocht

De volgende ochtend arriveert om klokslag half acht een drie man sterk team voor de grote schoonmaak. De brand – het roet en vet – wordt met voortvarendheid weggepoetst. Weer terug in het hotel beginnen wij met de eerste offerteaanvragen bij schildersbedrijven, glaszetters, kozijnenboeren, keukenfirma’s en noem maar op. Het herstel van ons huis kan beginnen. En als straks alles weer als nieuw is, gaan we alsnog op vakantie.”

Stichting Salvage: eerste hulp namens verzekeraars

Aandacht

We zijn er voor u. Wij vangen u op en zorgen voor rust en steun bij een ingrijpende gebeurtenis.

Actie

Wij zorgen voor een stabiele situatie en nemen maatregelen die verder leed en schade voorkomen.

Advies

Wij verstrekken informatie over de situatie aan uw verzekeringsmaatschappij. En we leggen u uit welke vervolgstappen u nog moet nemen.