Gesprongen waterleiding

“Het is vrijdagmiddag, vijf uur. Vlak nadat de deuren van de GHZ locatie Zuidplas zijn gesloten en iedereen naar huis is, springt op de tweede verdieping een waterleiding. Ik ben op dat moment nietsvermoedend weekend aan het vieren. De volgende ochtend wordt de gebouwbeheerder gebeld door een buurtbewoner: er stroomt water via de gevel naar stoep en straat, waar flinke plassen zijn ontstaan. De beheerder belt mij weer en wanneer ik even later aankom bij de poli, is de brandweer met trekkers bezig water in de liftschacht te duwen. Echt een mooie actie – acht brandweermannen die meehelpen, dat schiet goed op. Via de begane grond pompen ze het water naar buiten, het riool in.

Elektrakasten onder water

De brandweercommandant zegt: Joh, dit ga je niet redden als wij zo weg zijn. Ook al omdat alle stroom van het pand is gehaald. Hij belt Salvage en een uur later staat coördinator Jan Kees voor mijn neus. Ik kan je vertellen, je ziet door de bomen het bos niet meer wanneer je door de gang waadt waarin het water zes centimeter hoog staat. Jan Kees wel, die komt meteen in actie. Hij stelt me gerust en gaat er alles doen om de poli maandagochtend weer in orde te hebben. Meteen daarna doet hij een belrondje en binnen een paar uur arriveert er een team met waterstofzuigers in de aanslag. Niet veel later gevolgd door een elektricien die vol aan de bak moet: alle elektrakasten staan onder water. Ook wordt er een noodaggregaat geïnstalleerd.

Poli open

De Salvagecoördinator adviseert ons over het vervolgtraject en regelt ook dat er binnenkort een waterschade-expert langskomt. Het röntgenapparaat wordt opnieuw gekalibreerd, computers gedroogd en getest. Het ziet er weer netjes uit, en alles werkt weer naar behoren. Zondag draaien ventilatoren de hele dag de boel droog. Maandagochtend kan de poli gewoon patiënten ontvangen, om 8 uur gaan de deuren weer open.” •

Stichting Salvage: eerste hulp namens verzekeraars

Aandacht

We zijn er voor u. Wij vangen u op en zorgen voor rust en steun bij een ingrijpende gebeurtenis.

Actie

Wij zorgen voor een stabiele situatie en nemen maatregelen die verder leed en schade voorkomen.

Advies

Wij verstrekken informatie over de situatie aan uw verzekeringsmaatschappij. En we leggen u uit welke vervolgstappen u nog moet nemen.