Nieuwe lichting Salvagecoördinatoren

Apeldoorn, 27 september 2018 – Deze week is een nieuwe lichting Salvagecoördinatoren in opleiding gegaan. Het gaat om in totaal zeventien gegadigden. Na het afronden van hun opleiding bestaat het korps uit 141 Salvagecoördinatoren. Onder de cursisten bevinden zich ook een schade-expert van een verzekeringsmaatschappij en een Officier van Dienst van de brandweer.

Brandschade-experts

Stichting Salvage – de organisatie die gedupeerden van een brand, explosie, storm of overstroming opvangt, de schade beperkt en werkzaamheden namens verzekeraars in gang zet – werkt bij de uitvoering van haar taken samen met brandschade-experts. Sinds enkele jaren treden niet alleen brandschade-experts die in dienst van een expertisebureau zijn als Salvagecoördinator op, maar ook experts die bij een verzekeringsmaatschappij werken.

ZLM

Zo wordt in de nieuwe lichting Christian Franse opgeleid, die als schade-expert in dienst van ZLM is. Stichting Salvage is heel verheugd met deze uitbreiding van het korps. Gevraagd naar de overwegingen van ZLM om hiertoe over te gaan zegt Oscar Monshouwer, lid van de directie van ZLM: “Wij vinden het belangrijk dat onze medewerkers zich continu blijven ontwikkelen. Christian nam zelf het initiatief tot deze stap en dan zijn wij graag bereid om daarin mee te denken en eraan mee te werken. We hebben de medewerkerstevredenheid hoog in het vaandel staan.”

Unieke constructie op Texel

Bijzonder is dat in de nieuwe lichting Salvagecoördinatoren ook een Officier van Dienst van de brandweer wordt opgeleid. Het gaat daarbij om een Officier van Dienst van de Brandweer Texel. De enige Salvagecoördinator op dit eiland is aan zijn pensionering toe en de Officier van Dienst van de brandweer zal hem gaan vervangen. Het is een unieke constructie in de ruim dertigjarige geschiedenis van Stichting Salvage.

Opleiding van drie dagen

In hun opleiding van drie dagen komt allereerst aan de orde hoe Salvagecoördinatoren gedupeerden in de moeilijkste uren van hun leven kunnen opvangen. Daarnaast worden zij geschoold in de specifieke Salvage-processen, gericht op het beperken van schade. Ook de samenwerking met andere hulpdiensten, het werken met het systeem van Salvage en de communicatie richting Salvage en verzekeraars komen aan bod. Niet in de laatste plaats krijgt het omgaan met emoties aandacht in de opleiding.

Hoge waardering

Stichting Salvage werd in 1986 opgericht vanuit een samenwerkingsverband van de gezamenlijke Nederlandse brandverzekeraars. De Salvagecoördinatoren worden op verzoek van de meldkamer van de brandweer ingeschakeld voor hulp aan gedupeerden, het beperken van schade en werkzaamheden namens de brandverzekeraars. De waardering hiervan door gedupeerden is al gedurende een reeks van jaren zeer hoog.

Deze 17 nieuwe experts gaan Stichting Salvage versterken.

Achterste rij, van links naar rechts: Peter Flantua (DEKRA Experts), Christian Franse (ZLM Verzekeringen), Martin Frauenfelder (CED Property), Laurence Joosten (DEKRA Experts), Evert Schouten (CED Property), Elzo van der Ark (DEKRA Experts), Erwin van de Sande (KakesWaal), Joost Slagboom (DEKRA Experts), Guido Sluimer (DEKRA Experts), Jaap-Jan Uil (Crawford & Company), André van Brecht, (Expertise Bureau Noord)

Voorste rij, van links naar rechts: Edwin van Bekkum (Top Expertise), Ron de Groot (DEKRA Experts), Wilbert Ties (Hanselman), Jelle Jarich Visbeek (Crawford & Company), Pascal van der Gragt (KakesWaal), Martijn van Hengel (Poelmann & Van Hengel)