Uitbreiding mandaat Stichting Salvage met aanrijdingschade

Het sectorbestuur Schade en het Platform Brand van het Verbond van Verzekeraars, stemden in met de uitbreiding van het mandaat voor Stichting Salvage. Salvage krijgt mandaat om ook in actie te komen bij aanrijdingschade waarbij een motorrijtuig en een gebouw betrokken zijn.
De ingangsdatum is 1 mei 2020, waarna eind van het jaar een evaluatie plaatsvindt. Daarna wordt er besloten of dit mandaat een definitief karakter krijgt. Het ruimere mandaat zal niet leiden tot meer kosten, maar wel tot een daadkrachtiger en efficiënter optreden ter plaatse.

Het mandaat van Stichting Salvage

Salvage heeft al een mandaat voor de volgende incidenttypen waarbij schade is ontstaan aan een gebouw door:
– Brand
– Bliksem
– Explosie
– Water
– Storm

Hier is met ingang van 1 mei 2020 het incidenttype “aanrijdingschade” aan toegevoegd. In veel gevallen werd Salvage al gevraagd door de brandweer bij een aanrijdingschade, waarbij een voertuig een gebouw was binnengereden. In die gevallen verzocht Salvage de betrokken opstalverzekeraar eerst om toestemming, omdat hier geen mandaat voor was. Veel van deze incidenten vinden echter plaats buiten de reguliere kantoortijden. Veelal in de nachtelijke uren en weekenden, wat vooraf toestemming vragen lastig maakte. Door dit mandaat kan Salvage direct aan de oproep van de brandweer voldoen en sneller de gedupeerden bij staan met aandacht, actie en advies. Vaak zijn er (constructieve) bereddings-maatregelen nodig en die kan de Salvagecoördinator dan direct inzetten.

Stichting Salvage blij met uitbreiding mandaat

Salvage ervaart het besluit als een teken van vertrouwen van de gezamenlijke (brand)verzekeraars in de werkwijze en aanpak van Salvage.

Stichting Salvage werkt met een landelijk netwerk van 145 Salvagecoördinatoren. Zij worden op verzoek van de meldkamer van de brandweer ingeschakeld voor hulp aan gedupeerden, het beperken van schade en werkzaamheden namens de brandverzekeraars. De waardering hiervan door gedupeerden (8,5) is al gedurende een reeks van jaren zeer hoog.